تبلیغات
دبیرستان غیردولتی شهید مدرس
 
 
 

آشنایی با رشته های دانشگاهی: مهندسی دریا

نویسنده : مجتبی مسعودی | تاریخ : 12:25 ب.ظ - پنجشنبه 5 اسفند 1395


در این بخش قصد معرفی رشته ی مهندسی دریا را داریم.
با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

متنی کسل کننده و تکراری!!!


"از قرن نوزدهم به بعد (با اختراع کشتی بخار)، روش‌ های نوین علمی باعث رشد سریعی در صنعت کشتی سازی شد و اصول فیزیکی برای حل اغلب مشکلات اساسی به کار آمد. کشتی ها با فلز ساخته شدند و نیروی مکانیکی، جایگزین نیروی باد گشت و در نهایت شناور های بزرگتر، سریعتر و مطمئن‌ تری ساخته شد.

کشتی سازی در گذشته علم یا هنر بوده اما امروزه به شاخه‌ ای از مهندسی گفته می‌ شود که در زمینه ای بسیار وسیعتر کار می‌کند. زمینه‌ ای شامل تحقیق، طراحی، ساخت و تعمیر هر سیستم مهندسی ای که در سطح دریا حرکت می‌کنند، مانند کشتی های تجاری، خدماتی، ماهیگیری، جنگی، تفریحی یا کشتی هایی که به منظور اهداف خاص (سرعت بیشتر) طراحی می شوند مانند هاورکرافت، هیدورفویل یا کشتی های دارای چند بدنه مانند زیر دریایی ها یا سیستم های کنترل از راه دور مانند اژدر و در نهایت سازه‌ های دریایی از قبیل سکو های متحرک اکتشاف و استخراج نفت و اسکله ها."



توانایی های مورد نیاز:

داوطلب های این رشته باید در دروس ریاضی و فیزیک قوی باشند. همچنین از آن جایی که اکثر منابع درسی این رشته به زبان انگلیسی است و اینکه یک مهندس کشتی یا دریانوردی ممکن است به سفر های خارجی زیادی برود باید به زبان بین المللی انگلیسی مسلط باشد.

سلامت جسمی در این رشته بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل قبل از پذیرش از دانشجویان آزمایشات پزشکی دقیقی گرفته می شود.

از آن جایی که این رشته، از نظر شغلی، بسیار دشوار است و یک مهندس دریا ممکن است ماه ها در سفر باشد و در کنار خانواده ی خود نباشد، داوطلبان باید خود را برای چنین شرایطی آماده کنند.

همچنین از آن جایی که اکثر کارخانجات شهری در مناطق ساحلی هستند، داوطلبان باید علاقه مند به کار در چنین محیط هایی باشند.

گرایش ها

این رشته شامل سه گرایش مهندسی کشتی، کشتی سازی و دریانوردی است.

مهندسی کشتی

در این دوره علوم و فنون مربوط به اداره فنی امور كشتی ها آموزش داده می شود. فارغ التحصیلان این رشته آمادگی و صلاحیت هدایت فنی كشتی ها و اداره امور مربوط به تعمیر ، نگهداری آن ها و همچنین آمادگی تقبل مسؤولیت ها و مشاغل فنی مربوط به صنایع دریایی در كارخانجات كشتی سازی و سازمان های وابسته را خواهند داشت.

مهندسان كشتی به عنوان مدیر فنی كشتی مسوول تعمیر، نگهداری و راه ‌اندازی موتور كشتی هستند و به همین دلیل دانشجویان این رشته پس از آن كه آموزش‌ های تئوری را در مدت سه سال و نیم طی كردند، یک دوره كار آموزی 6 ماهه را بر روی كشتی ‌های اقیانوس ‌پیما در خارج از كشور در آب های استرالیا، بنادر اروپا ، آسیای جنوب شرقی، سنگاپور، چین و كره می ‌گذرانند.

کشتی سازی

هدف این گرایش تامین كارشناسان و طراحان صنایع دریایی كشور و تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمان های دریایی و بالاخص كارخانجات كشتی ‌سازی و صنایع وابسته دریایی، تعمیر كشتی و كشتیرانی ‌ها است.

فارغ‌ التحصیلان این رشته می توانند در سازمان ها و ارگان های مختلف مشاغلی از قبیل مهندسی، طراحی و تولید به منظور پیاده ‌كردن و اجرای طرح های ساختمانی شناورها و سازه‌ های دریایی، مشاركت در امور تحقیقاتی در زمینه ‌های فوق ‌الذكر و غیره را عهده ‌دار شوند

مسئولیت طراحی، ساخت و نظارت بر ساخت كشتی و تعمیرات آن بر عهده مهندس كشتی سازی است.

دریانوردی

هدایت و رهبری كشتی و مدیریت نیروی انسانی شاغل بر روی كشتی وظیفه یک مهندس دریانوردی است. به زبان دیگر مهندس دریانوردی مسئولیت راه‌ اندازی كشتی و هدایت آن را بر عهده دارد. به همین دلیل بسیاری از اساتید این رشته، به این گرایش به صورت رشته ای مهندسی نگاه نمی کنند. دانشجویان دریانوردی با این كه تا حدودی مسائل فنی را می ‌خوانند ولی مقدار قابل توجهی از درس هایشان ارتباطی با مسایل فنی ندارد. برای مثال مطالعه آب و هوا، جغرافیا و چگونگی یافتن مسیرها از جمله درس های این گرایش است كه ارتباطی با دروس رشته‌ های مهندسی ندارد.

در این دوره علوم و فنون مربوط به هدایت و اداره امور كشتی ها آموزش داده می شود. آموزش این دوره به صورت دروس عملی، نظری، كارورزی روی كشتی در دریاست كه ابتدا در دانشگاه سپس روی كشتی و ترم‌ آخر مجددا در دانشكده صورت می گیرد.

آینده‌ شغلی و بازار كار

هر كشتی تجاری نیاز به 5 مهندس كشتی‌ تحت عنوان مهندس 1 ، مهندس 2 الی مهندس 5 دارد. كه این افراد در بدو استخدام از مهندسی 5 شروع كرده و به مرور به مهندسی 1 می ‌رسند. از نظر وضعیت درآمد نیز چون مهندسان كشتی مقداری از حقوق خود را به ارز دریافت می ‌كنند، نسبت به مهندسان دیگر درآمد بهتری دارند.

فارغ التحصیلان رشته مهندسی كشتی سازی می‌توانند در ارگان هایی كه به ساخت سكوها و یا اسكله ‌ها می پردازند، مشغول به كار شوند . همچنین فارغ التحصیلان می توانند در كارخانه‌ های خصوصی و یا دولتی كه كشتی های كوچک و قایق های موتوری را می سازند و بخصوص در زمینه تعمیر كشتی فعال هستند، مشغول به كار گردند و البته اگر دانشجویان در دوره فوق‌ لیسانس این رشته كه در دو گرایش  سازه كشتی و معماری كشتی ارائه می گردد، پذیرفته شده و ادامه تحصیل دهند، فرصت های شغلی بیشتر و بهتری خواهند داشت.

هدف از گرایش مهندسی دریانوردی نیز همچون گرایش مهندسی كشتی‌، گسترش ناوگان بازرگانی كشور و ایرانی كردن پرسنل دریایی می باشد و به همین دلیل تعدادی از دانشجویان این گرایش بورسیه ارگان های دریایی كشور هستند و پس از آنكه 18 ماه بر روی آب های خارج از كشور دوره كار آموزی خود را گذراندند، در ناوگان ارگان بورس دهنده مثل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شركت ملی نفت ‌كش مشغول به كار می شوند.

دروس رشته

ردیف

نام درس

1

آزمایشگاه

2

آزمایشگاه، طراحی اجزای ماشین

3

ارتعاشات مکانیکی

4

استاتیک

5

انتقال حرارت

6

برنامه نویسی کامپیوتر

7

تئوری جوشکاری

8

تحلیل سازه

9

ترمودینامیک 1 و 2 و آزمایشگاه

10

تکنولوژی کشتی

11

دینامیک

12

ریاضیات عمومی 1

13

ریاضیات عمومی 2

14

زبان تخصصی دریا

15

ساختمان کشتی

16

شیمی عمومی

17

فیزیک عمومی 1

18

فیزیک عمومی 2

19

ماشین های محرکه 1 و 2

20

مبانی مهندسی برق 1 و 2

21

معادلات دیفرانسیل

22

مقاومت مصالح 1

23

مقاومت مصالح 2

24

مهندسی اقیانوس

25

مهندسی دریا 1 و 2

26

مکانیک سیالات 1 و 2 و آزمایشگاه

27

نقشه کشی صنعتی 1 و 2

28

هیدرواستاتیک

29

هیدرودینامیک

 



برچسب ها : معرفی رشته , مهندسی دریا , کشتی سازی , دریانوردی , مهندسی کشتی , انتخاب رشته , رشته دانشگاهی ,
دسته بندی : آشنایی با رشته های دانشگاهی ,
 

آخرین مطالب

» تکنیک حل مسئله SCAMPER ( یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 )
» با ما همراه باشید ... ( یکشنبه 9 اردیبهشت 1397 )
» آزمایشگاه ( پنجشنبه 10 اسفند 1396 )
» برف بازی ( پنجشنبه 26 بهمن 1396 )
» هرم یادگیری ( شنبه 16 دی 1396 )
» شش دغدغه افراد باهوش ( شنبه 2 دی 1396 )
» جبران کمبود خواب ( شنبه 25 آذر 1396 )
» مراسم روز بزرگداشت حافظ ( شنبه 22 مهر 1396 )
» 12 نکته برای بالا نگه داشتن سطح انرژی ( پنجشنبه 13 مهر 1396 )
» هر هفته، سال نو مبارک !!! ( چهارشنبه 8 شهریور 1396 )
» تله ی ذهنی نسبیت ( دوشنبه 6 شهریور 1396 )
» لیست 100 تایی ( دوشنبه 30 مرداد 1396 )
» عادت "چرا؟" ( دوشنبه 23 مرداد 1396 )
» استراتژی های کاربردی در استفاده از جعبه ی زمان (قسمت دوم) ( یکشنبه 22 مرداد 1396 )
» استراتژی های کاربردی در استفاده از جعبه ی زمان ( چهارشنبه 18 مرداد 1396 )