تبلیغات
دبیرستان غیردولتی شهید مدرس
 
 
 

رهایی از الگو های تکرار شوند در زندگی

نویسنده : مجتبی مسعودی | تاریخ : 10:03 ق.ظ - پنجشنبه 31 فروردین 1396



جلوگیری از وقوع الگو های تکرار شونده زندگی در پنج قدم

آیا تا به حال خود را در یک چرخه ی آزار دهنده در زندگی دیده اید. موقعیت هایی که باعث می شوند بگویید "دوباره نه" یا "چرا من"؟ در این بخش، تکنیکی را به شما آموزش می دهیم که می توانید با استفاده از آن جلوی تکرار این الگو ها را بگیرید

 


برای اکثر مردم، هر موقع اتفاق ناگواری می افتد، غریزه و بازخورد اولیه آن ها این است که چنین اتفاقی تنها یک بار رخ می دهد یا اینکه اطرافیان را مقصر آن می دانند.

برای بار دوم ممکن است همان کار قبل را تکرار کنند. اما برای بار سوم، ممکن است که فکر کنند که اقبال آن ها این گونه است و این باعث ایجاد افکاری می شود که با خود می گویند که چیزی در درون آن ها ست که باعث می شود آن ها به این موقعیت ها کشیده شوند.

چهارمین، پنجمین، ششمین بار و ... و خیلی زود به طور واضح می توان دید که این اتفاقات تبدیل به الگویی همیشگی در زندگی شده اند.

مثال هایی از الگو های آزار دهنده رایج

در این اینجا رفتار های منفی و تکرار شونده ی رایج افراد مختلف را که با این الگو ها در زندگی شان هر روز سر و کله می زنند آورده شده است. اگر هر یک از این وقایع حداقل پنج بار برای شما رخ داده اند، پس احتمال دارد شما نیز دچار این رفتار ها شده باشید.

  • دیر رسیدن سر قرار
  • وقت کم آوردن برای مهلت های پیش رو (برای مثال مهلت درس خواندن برای امتحانات و درس خواندن شب امتحان)
  • فراموشی و بیخیالی
  • رفاقت با افراد ناباب، و سر بردن در روابط مخرب
  • دیر خوابیدن، و دیر بیدار شدن
  • خوردن از روی استرس
  • ورزش نکردن علی رغم برنامه ریزی برای آن
  • مشاجره کردن و عصبانی شدن ناگهانی
  • رها کردن نیمه کاره هر کاری
  • دیر از سر کار برگشتن و خستگی مفرط

چگونه از بروز این الگو ها جلوگیری کنیم

پاسخ برخی از افراد به این رفتار های تکرار شونده این است که با استفاده از نیرویی خارجی جلوی آن ها را بگیرند (برای مثال تنبیه). مثلا، اگر آن ها رژیم غذایی دارند که باید با آن ورزش کنند و این کار را طبق برنامه انجام نمی دهند، خود را شلاق می زنند و ادب می کنند تا سر موقع مقرر به برنامه ی خود عمل کنند. اگر رژیم غذایی را رعایت نکنند خود را تنبیه کرده تا به طور مناسب تغذیه کنند.

این کار معمولا جواب می دهد ... البته برای مدت بسیار کوتاهی

مشکل این روش این است که نیازمند صرف انرژی مداوم برای نتیجه گرفتن است. به محض اینکه نیروی خارجی برداشته شود، به عادت طبیعی قبلی باز خواهید گشت. به علاوه با صرف انرژی اضافی در بخش خاصی از حیطه ی زندگی، انرژی لازم برای بخش های دیگر زندگی باقی نخواهد ماند.

دلیل آن این است که رخ دادن این الگو ها نتیجه ی چارچوبی درونی و بنیادین در شماست. این چارچوب ها به اعتقادات درونی و چیز هایی که برایشان ارزش قائلید بر می گردد. برای خلاصی از دست این رفتار های تکرار شونده، باید به درون خود نگاه کنید، بررسی کنید که چه چیزی باعث رخ دادن آن ها می شود، علل نهان آن ها را شناسایی کنید و به طور ریشه ای آن ها را حل و فصل کنید. خبر خوب این است که از آن جایی که این الگو ها نتیجه ی اعتقادات ما هستند، می توانیم آن ها را با تغییر اعتقادات خود از بین ببریم.

در اینجا تمرینی مفید برای پیدا کردن ریشه ی این الگو ها در زندگی ارائه می دهیم.

قبل از اینکه این تمرین را شروع کنید، لیستی از الگو های منفی که در زندگی تان رخ می دهند تهیه کنید، تا بهتر بتوانید الگویی را که بیشتر می خواهید از دستش خلاص شوید را انتخاب کنید.

    
     1.
از پنج تا ده بار آخری که در چنین موقعیتی بودید یک لیست تهیه کنید.

با الگویی که می خواهید از دستش خلاص شوید شروع کنید. سپس، پنج بار آخری که در آن موقعیت بودید را لیست کنید. پنج بار اندازه ی نمونه ی مناسبی است که به ما اجازه می دهد این وقایع را با هم مقایسه کرده و جلوی تشابهات بین این الگو ها را بگیریم. اگر دوست داشتید، می توانید تا ده بار آخر را هم در لیست خود بگنجانید.

        2. از عواملی که در هر موقعیت منجر به نتیجه ی ناگوار شده اند لیستی تهیه کنید.

حال، هر مقدار عوامل دخیلی که به ذهنتان می رسد و باعث تکرار این الگو ها می شوند را لیست کنید. اگر الگوی شما دیر خوابیدن است، دلیل اینکه دیر به رختخواب رفته اید را بنویسید. شاید کاری داشتید، یا با دوست خود تلفنی صحبت می کردید، یا بی خوابی به سرتان زده بود و غیره. ممکن است هر واقعه دارای بیش از یک عامل اصلی باشد، پس تا جایی که ممکن است عوامل مختلف را لیست کنید.

          3. عوامل مشترک را شناسایی کنید.

نگاهی به تمامی عواملی که در لیست است بیاندازید. آیا عامل مشترکی در بین این وقایع وجود دارد؟ دور آن ها خط بکشید. به احتمال زیاد یک یا دو عامل غالب بین همه ی عوامل لیست شده پیدا می کنید.

          4. دلایل این عوامل را بشناسید

حال این عوامل را به دقت بررسی کنید. چه چیزی باعث ایجاد این عامل شده است؟ برای هر جوابی که به ذهنتان می رسد بررسی خود را عمیق تر کنید تا دلیل نهان آن را بشناسید. به پرسیدن سوال هایی از خود مانند "چرا این عامل باعث شد؟" یا "چرا این بار این طور شد؟" ادامه دهید تا به نقطه ای برسید که دلیل را شناسایی کنید.

این ممکن است که چندین دلیل پشت هر عامل باشد. در زمانی که روی این مرحله کار می کنید مطمئن شوید تمامی آن ها را پیدا می کنید.

          5. راه کار های عملی مقابه به دلایل را شناسایی کنید

حال که دلایل را ریشه یابی کردید، چگونه می توانید با آن ها مقابله کنید تا باعث تکرار الگویی مشابه در آینده نشوند؟ برنامه ریزی قدم به قدم برای مقابله با آن ها داشته باشید. برنامه ای که به سراغ دلایل این عوامل که باعث بروز این الگو شده است می رود.

زمانی که به چنین برنامه ای رسیدید ممکن است که فکر کنید که این برنامه به طور مستقیم به سراغ این الگو نمی رود. اما اگر الف) به درستی ریشه دلایل را شناسایی کرده باشید، ب) برنامه ریزی عملی درست و فدم به فدم برای آن ها داشته باشید و ج) به آن عمل کنید، مطمئن باشید که باعث می شود این الگو به کلی از زندگی تان محو شود.

نکات اضافی

·         ممکن است وقتی به دنبال ریشه یابی دلایل الگو های مختلف در زندگی خود هستید، در یابید که دلیل همه آن ها یک چیز است، و با غلبه بر آن می توانید از شر چندیدن الگوی آزار دهنده در زندگی خود خلاص شوید. با یک تیر چند نشان می زنید.

·         توجه داشته باشید که بعضی از الگو ها می توانند رابطه ی درونی با هم داشته باشند. برای مثال ممکن است یک دلیل برای الگویی خاص، خود یک الگو باشد. پس ممکن است از بین بردن آن با یک جلسه بررسی امکان پذیر نباشد. هر بار بر روی بررسی و شناسایی هر چه بیشتر تمرکز کنید. در نتیجه به جایی می رسید که ریشه اصلی را پیدا کرده و می توانید روشی مناسب برای مقابله با آن طراحی کنید.

با آرزوی موفقیت





 

آخرین مطالب

» تکنیک حل مسئله SCAMPER ( یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 )
» با ما همراه باشید ... ( یکشنبه 9 اردیبهشت 1397 )
» آزمایشگاه ( پنجشنبه 10 اسفند 1396 )
» برف بازی ( پنجشنبه 26 بهمن 1396 )
» هرم یادگیری ( شنبه 16 دی 1396 )
» شش دغدغه افراد باهوش ( شنبه 2 دی 1396 )
» جبران کمبود خواب ( شنبه 25 آذر 1396 )
» مراسم روز بزرگداشت حافظ ( شنبه 22 مهر 1396 )
» 12 نکته برای بالا نگه داشتن سطح انرژی ( پنجشنبه 13 مهر 1396 )
» هر هفته، سال نو مبارک !!! ( چهارشنبه 8 شهریور 1396 )
» تله ی ذهنی نسبیت ( دوشنبه 6 شهریور 1396 )
» لیست 100 تایی ( دوشنبه 30 مرداد 1396 )
» عادت "چرا؟" ( دوشنبه 23 مرداد 1396 )
» استراتژی های کاربردی در استفاده از جعبه ی زمان (قسمت دوم) ( یکشنبه 22 مرداد 1396 )
» استراتژی های کاربردی در استفاده از جعبه ی زمان ( چهارشنبه 18 مرداد 1396 )